Hittar du inte det du söker? Vi har ytterligare ca 50.000 produkter i lager! Klicka här för offertförslag.
Mia Jonasson i de nyrenoverade kontorslokalerna på Liseberg

Så fixade Liseberg möbler till nya kontoret i rekordfart

Mitt i Göteborgs hjärta, där berg- och dalbanor dundrar och besökare skriker av både skräck och glädje, pågår en förvandling. På Lisebergs kontorsavdelning har Mia Jonasson, avdelningschef för Medarbetarservice, lett ett omfattande renoveringsprojekt som visar att hållbarhet och ekonomi kan gå hand i hand.

Det började med en utmaning som många växande företag känner igen. För lite plats och för många medarbetare. Liseberg expanderar som destination med nöjesparken och hotellet, vilket innebär fler anställda och större behov av moderna och flexibla kontorsytor.

– Vi hade de där gamla klassiska kontorsrummen, lite smala och långsträckta. Men det är ju inte riktigt så man jobbar idag, förklarar Mia när vi träffas i de nyrenoverade lokalerna. Vi behövde utnyttja ytorna bättre.

Att få plats med alla, utan att offra bastun

Vad som började som ett enkelt renoveringsprojekt utvecklades snabbt till ett komplext pussel. För att skapa de nya kontorsytorna behövde Liseberg inte bara flytta väggar, utan även hela omklädningsrum, bygga nya faciliteter för sina säsongsanställda och tillfälligt flytta ut hela avdelningar.

– Vi började med att fria ytor, berättar Mia. Teknikpersonalen har mest grejer. Det är stora skåp, ytterkläder, behov av duschar och en bastu som faktiskt är jätteviktig under vintern när de jobbar ute med snickeri och målning.

Projektet pågick i nästan två år och krävde att People & Culture-avdelningen fick en tillfällig placering utanför parken. Men resultatet blev moderna öppna landskap med egna platser.

Fyra personer i lounge med soffor, teknik och växter i en modern kontorsmiljö.

På Liseberg är nytt alltid plan B

För Liseberg var återbruk ett självklart val och inte en slump. Företaget har en tydlig inköpspolicy: Begagnat i första hand, nytt i andra hand.

– Innan du köper en ny möbel ska du kolla om du kan köpa något återbrukat, förklarar Mia.

Göteborgs stad, som äger Liseberg, har också ett system där de kan ge och få saker, men det kan vara svårt vid såna här stora renoveringar. Men grundprincipen är väldigt tydlig, återbruk ska prioriteras.

Närmare 120 av de befintliga möblerna kunde tas tillvara. Och flyttades till andra ytor som inte ingick i själva renoveringen. Gamla skrivbord fick nya skivor medan de stabila benen kunde återanvändas. Stolar flyttades runt och kompletterades med begagnade från Rekomo vid behov.

– Det är en del höj- och sänkbara skrivbordsskivor som slits, men det räcker att bara byta ut själva skivorna. Stativen håller fortfarande hur bra som helst säger Mia.

”Vi behöver 40 stolar, helst nu.”

Den stora utmaningen kom när projektet närmade sig slutet och Mia insåg att de behövde 40 kontorsstolar till platser som ännu inte var belagda, men där stolar behövde stå klara för inflyttning.

– Då var det väldigt skönt att kunna ringa Rekomo och säga ”vi behöver stolar som ser ut ungefär så här, kan ni hjälpa oss”, berättar Mia.

Och det kunde de. Det gick snabbt, smidigt och utan krångel. Samarbetet med Martin Schölin på Rekomo blev mer än ett traditionellt kund-leverantörs­förhållande.

– Martin är grym. Det tar inte lång tid, man får förslag direkt. Det är väldigt skönt att man har den kontakten, säger Mia. Jag har varit i deras showroom några gånger, och varje gång vill jag köpa med mig något hem. Det är nästan farligt att gå dit, skrattar hon.

“Vi behöver stolar som ser ut ungefär så här, kan ni hjälpa oss?”

Två arbetsplatser med datorer och stolar i ett modernt kontor med förvaring i bakgrunden.

Oslagbar leveranstid

En av de största överraskningarna var hur mycket snabbare allt gick jämfört med att beställa nytt. Något som annars är en vanlig missuppfattning.

– När man köper nytt så är det 8-10 veckors leveranstid, och på sommaren har det varit upp mot 15 veckor, förklarar Mia. Med Rekomo fanns möblerna redan på plats. De behövde inte produceras, bara levereras.

Den insikten hade hon inte med sig från början, men den blev avgörande för att få allt klart i tid. När Mia behövde komplettera med ett skrivbord gick det att lösa direkt, tack vare att rätt möbel redan fanns i Göteborg.

– Det är oslagbart, konstaterar Mia. Även transporterna spelar in. När möblerna finns nära går allt så mycket snabbare, och det är ju också en viktig del av hållbarheten. Kortare transporter innebär mindre miljöpåverkan.

Fyra kontorsplatser med datorer, kontorsstolar och fönster.

Från ett litet mötesbord till ett helhetsgrepp

Förutom kontorsstolarna har Liseberg gjort flera andra återbruksköp genom Rekomo. Det började faktiskt med något helt annat.

– Det började med att jag och Hanna behövde ett litet runt mötesbord, berättar Mia med ett skratt. Varken jag eller Hanna är särskilt förtjusta i att köpa nytt, inte till hemmet heller. Så vi hade med oss det tänket redan från början. Vi ringde Rekomo, och där startade samarbetet.

Sedan dess har även mötesrum kompletterats med soffor, alltid med återbruk i åtanke.

– Den här soffan till exempel består av två delar, vilket gör den lätt att klä om, om något spills. Sånt tänker vi på när vi köper. Hur hållbar är möbeln över tid, och går det att förlänga livet genom att klä om eller reparera den? säger Mia. Det handlar inte bara om att spara pengar, utan också om att göra medvetna val.

“Varken jag eller Hanna är särskilt förtjusta i att köpa nytt, inte till hemmet heller.”

Litet mötesrum med rund bord, turkosa stolar och arbetsplats med två datorskärmar.

Trasiga uniformer? Perfekt för skräckhusen

Lisebergs hållbarhetstänk sträcker sig långt bortom kontorsmöbler. Även kläder och utrustning får ofta flera liv innan de till slut återvinns, ibland på mer oväntade sätt.

– När kläderna är utslitna så hamnar de på något av skräckhusen här nere under Halloween. Det är våra egna anställda som klär ut sig som zombier, och det är då gamla och trasiga uniformer kommer väl till hands, berättar Mia med ett skratt.

Det är en del av ett större system där kläder och utrustning får flera liv innan de slutligen slängs. Tanken är att alla inköp, stora som små, ska ha lång livslängd och kunna cirkulera internt.

– När vi köper in något ska det hålla i många år. Och när det gjort sitt i en avdelning kan det flyttas till en annan. Kanske en restaurang eller en mindre enhet. Kanske fixas till lite. Först när det inte går längre skickar vi det till återvinning.

Smartare och smidigare inköp

För att få bättre kontroll över både hållbarhet och ekonomi centraliserade Liseberg sina möbelinköp för några år sedan.

– Tidigare låg allt på en lång rad chefer. Varje chef skulle ta fram offerter, skicka till leverantörer, få godkännande och sen beställa. Det blev väldigt tungrott, förklarar Mia. Nu sköter jag eller min kollega inköpen, och budgeten ligger hos oss. Det gör processen både snabbare och mer enhetlig.

Det förenklade arbetssättet har också gjort det lättare att hålla fokus på återbruk.

– Först kollar vi vad som redan finns i huset och hur det är planerat. Om vi inte hittar något internt, vänder vi oss till återbruksmarknaden, säger Mia.

Lounge med soffor, färgglada bord, blå fåtöljer och växt i hörn av kontorsmiljö.

En investering som lönar sig

När Mia blickar tillbaka på renoveringsprojektet är hon nöjd med både resultatet och processen. De nya kontorsytorna fungerar precis som planerat, och de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med återbruk har överträffat förväntningarna. Inte bara i kronor och ören, utan också i klimatavtryck och leveranstid.

– Jag tror och hoppas att det här tänket följer med våra medarbetare även privat. Vi tänker: det vi köper in ska hålla i många år, och kan det leva vidare någon annanstans efter det, reflekterar hon.

För företag som står inför liknande förändringar har hon ett tydligt råd:

– Man behöver ibland investera lite mer tid, men det lönar sig. Behöver alla kontorsstolar verkligen vara exakt likadana? Kan du vänta in rätt möbel istället för att beställa nytt? Då går det ofta både snabbare och blir mer hållbart.”

Liseberg behöver kanske ingen närmare presentation – men för dig som ändå undrar så är Liseberg en av Nordens största nöjesparker och ett av Sveriges mest besökta resmål. Sedan 1923 har parken erbjudit upplevelser för alla åldrar – från hisnande åkattraktioner och konserter till mat, spel och evenemang. Med en blandning av tradition och förnyelse är Liseberg en plats där glädje står i centrum – året om. Och hållbarhet såklart.

Grön berg-och-dalbana i fartfyllt nöjesfält med blå himmel.

Kenneth sparade så mycket – köpte hela in Balder

Kommer du ihåg den här gamla radioreklamen? Vi hittade den i vårt nostalgiska arkiv och tänkte att det finns väl inget mer passande avslut på den här intervjun med Mia än att lyssna på den.

Få kostnadsfri rådgivning

Att köpa möbler och inredning är roligt. Men många frågor och utmaningar brukar alltid dyka upp längs vägen. Vi älskar att lösa dessa utmaningar.

Vi vill gärna snacka kontorsinredning med dig. Ta första steget här så följer vi upp inom 24 timmar, utan kostnad.

Namn(Obligatoriskt)

Att köpa begagnat är inte krångligare än att köpa nytt. Men kräver ett lite annat sätt att tänka. Och fördelarna är många.

Det är alltid mer prisvärt att köpa en begagnad möbel än motsvarande ny. Du betalar bara halva nypriset och får mer kvalitet och design för din budget.

Dessutom ett klokt val för miljön. Ett val som stärker ert varumärke, hjälper er nå hållbarhetsmålen och bidrar till att sänka vårt gemensamma avtryck.

Bakom varje begagnad möbel finns en historia. Kanske från en banks huvudkontor, ett bilföretags lobby eller en spännande film.

När möbeln kommer till oss kontrollerar vi kvaliteten, reparerar och klär om vid behov och ser till att den är rekonditionerad och ren. Redo för ditt kontor.

En kvalitetsstol kan ha längre livslängd än en ny billigare. Därför lämnar vi alltid 3 års garanti.

Med oss på Rekomo får du hjälp hela vägen. Från designkoncept, inventering, planering, omklädning, inköp, leverans och montering.

Få trygg och erfaren hjälp hela vägen – eller med delarna du själv väljer.

Vi gillar verkligen det vi gör. Och det märks. Vill du bolla ett stort eller litet projekt, prata CO2 och hållbarhet i allmänhet eller se vad vi har i lager just nu?

Här hittar du kontaktuppgifter, adress och öppettider. Varmt välkommen.