FAQ
I vår FAQ hittar du de vanligaste frågorna och svaren
Produktfrågor
Visar ni hela ert sortiment på webben?
Nej, vi visar endast en bråkdel av vårt sortiment. Vi jobbar så snabbt vi kan med att lägga upp våra produkter på hemsidan men vi hinner helt enkelt inte lägga upp alla fina möbler vi får in i lager.
Hittar du inte vad du söker, tveka inte på att kontakta oss eller besöka någon av våra butiker. Vi har över 11 000 kvm butik – lager – kontor fyllda med möbler.
Hur bedöms skick på produkterna?
Skick 1/5: Dåligt skick, behöver arbetas.
Skick 2/5: Dåligt skick, fungerar.
Skick 3/5: OK skick, repor/slitage förekommer.
Skick 4/5: Bra skick, repor/slitage kan förekomma.
Skick 5/5: Mycket bra skick, märken av användning kan förekomma.
Skrivbordet går inte höja & sänka längre, vad gör jag?
I de allra flesta fall behöver du endast göra en så kallad nollställning på ditt skrivbord. Detta görs på samma sätt på de flesta bord.
- Sänk ner skrivbordet helt ned i botten
- Håll på nytt inne nedknappen i ca 10 sekunder
- Bordet skall nu nollställas och kan justeras upp och ned igen
Fungerar inte detta, dubbelkolla att alla sladdar sitter i ordentligt och testa igen.
Fungerar det fortfarande inte? Skicka in ett serviceärende via detta formulär.
Var finns produkten?
På produktsidan klickar du på Lager i butik, en grön symbol indikerar att produkten finns tillgänglig på denna ort.
Vill du veta mer om antal på respektive ort, kontakta oss så kollar vi upp detta åt dig.
Nya produkter är beställningsvaror.
Vad har ni för garanti på era produkter?
På våra begagnade produkter har vi alltid 24 månaders garanti.
På nya produkter varierar garantin beroende på leverantör, men alltid minst 24 månaders garanti gäller.
Funktionstestar ni era begagnade produkter?
Ja. Alla produkter vi levererar ska funktionstestas.
Tveka inte på att höra av dig till oss om du upplever problem med din produkt.
Kan man reservera produkter hos Rekomo?
Du kan skicka en reservationsförfrågan till oss. För att skicka en reservationsförfrågan behöver du bli medlem på Rekomo.se. Det gör du genom att klicka på mitt konto-symbolen längst upp till höger på hemsidan. När du skapat konto kan du lägga dina önskade produkter i favoriter eller din så kallade önskelista och sedan skicka iväg din förfrågan. Vi återkopplar till dig så snabbt vi kan.
Betalning
Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
När du väljer att köpa dina produkter på Rekomo.se erbjuder vi Svea Bank AB (Publ) som betaltjänstleverantör för dig som privatkund. Handlar du i egenskap av företagskund använder vi Briqpay som betaltjänst.
Svea har flera olika betalningsalternativ såsom kortbetalning, fakturabetalning samt direktbetalning via internetbank.
Briqpay tillhandahåller också flera olika betalsätt i form av kortbetalning via Stripe, direktbetalning i bank via Zimpler. Faktura, EDI-faktura och förskottsfaktura är andra alternativ.
Väljer du att hyra dina produkter på Rekomo.se behandlas och kontrolleras köpet av Rekomo. Vi gör vi en kreditupplysning på bolaget eller dig som privatperson. Ser kreditupplysningen OK ut skickar vi faktura.
Om kreditupplysningen inte godkännes eller om du vill ha leverans till annan adress än registrerad adress skickas en förskottsfaktura på hela köpbellopet.
För privatpersoner gäller leverans endast till registrerad adress.
Byte & retur
Har ni bytesrätt?
Ja.
På Rekomo erbjuder vi 30 dagars bytesrätt.
* Du som kund kan besöka någon av våra butiker och byta din vara. Om produkten behöver skickas till Rekomo står du som kund för eventuella fraktkostnader.
Har ni öppet köp?
På Rekomo.se har du som handlar i egenskap av privatperson eller företag öppet köp i 30 dagar. För att åberopa öppet köp ska produkten vara i oförändrat skick. Öppet köp gäller ej special- eller måttbeställda nya produkter. Eventuell returfrakt bekostas av kund. Kontakta vår kundtjänst för mer information.
Hur jag gör vid retur?
Innan du returnerar något måste du tala om det för oss. Vi ger då instruktioner om vart och hur du skall skicka returen. Produkten skall returneras i samma skick som den levererades och förpackas väl.
För att åberopa ångerrätt ska produkten vara i oförändrat skick. Ångerätten gäller ej special- eller måttbeställda nya produkter. Ev. returfrakt bekostas av kund. Kontakta vår kundtjänst för mer information. Företagskunder har ingen ångerrätt, men kan i vissa fall avtala om bytesrätt.
Vid avvikelser från ovanstående förbehåller vi oss rätten till prisavdrag. Retur sker lämpligen i originalemballage. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering vid retur debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut.
Service & reklamation
Kontakta oss gällande service eller reklamation?
Här kan du fylla i ett formulär gällande service och reklamation. Tänk på att ge oss så mycket information som möjligt så går hanteringen mycket snabbare och smidigare.
Sälja möbler?
Här kan du fylla i ett formulär och skicka till oss om du har möbler du vill sälja.
Det går även bra att maila ett underlag till [email protected]
Skicka en förteckning över era möbler. Vad det är för möbler, hur mycket det handlar om. Vart i landet möblerna finns, när ni önskar avveckla möblerna samt bifoga ett par bilder.
Våra inköpare finns tillgängliga och försöker svara på er förfrågan inom 24 timmar.
Kontakt
Hur kontaktar jag Rekomo?
Telefon: 010-33 33 111
Under kontakta oss hittar du samtliga medarbetare.
Vart finns ni?
Vi har kontor – butik – lager i Göteborg, Malmö, Stockholm och Norrköping på följande adresser:
Rekomo Göteborg
Flöjelbergsgatan 11-13
431 37 Mölndal
Rekomo Malmö
Kosterögatan 12
211 24 Malmö
Rekomo Stockholm
Lyftkransvägen 7B
142 50 Skogås
Rekomo Norrköping
Torsgatan 1
603 63 Norrköping
Vilka öppettider har ni?
Vi håller öppet måndag – fredag: 08 – 17.
*Dagen före julafton, midsommarafton samt långfredagen stänger vi kl. 12
Leveransfrågor
Hur levereras era skrivbord?
Våra begagnade skrivbord levereras allt som oftast med monterat stativ och skrivbordsskiva för sig för att underlätta inbärning till kontoret för dig som kund. Bordsskiva får själv monteras på stativet. Skruv medföljer givetvis.
Nya skrivbord levereras helt omonterade. Monteringsanvisning och skruv medföljer.
Önskas hjälp med montering går det bra att kontakta oss för offert.
Hur mycket kostar frakten?
För att se hur mycket frakten kostar lägger du dina önskade produkter i varukorgen och gå vidare till kassan. Här presenteras fraktkostnaden och de fraktalternativ vi erbjuder på Rekomo.se.
Hur lång leveranstid är det?
När du handlar online har vi normalt sett 5-10 arbetsdagars leveranstid, på vårt begagnade sortiment. På nya produkter kan leveranstiden variera beroende på leverantör.
Vid leveransalternativ frakt och montering kan något längre leveranstid förekomma om produkten inte finns tillgänglig på det lokala Rekomo-lagret och istället måste skickas med extern transportör mellan våra lager.
Blir jag kontaktad innan leverans?
Ja.
När vi levererar med egen personal eller budfirma kontaktar vi dig innan och stämmer av vilken dag och ungefärlig tid för leverans.
Skickas dina varor med DHL eller liknande transportör aviseras du av transportbolaget.
*Leverans sker om inget annat är avtalat under dagtid 8-17.
Levererar ni utomlands?
Ja.
Andra fraktpriser gäller än inrikes, samt eventuella tullavgifter. Kontakta oss så skickar vi gärna en offert till dig.
Monterar ni möbler på plats?
I Göteborg, Malmö och Stockholm med omnejd kan vi leverera och montera med egen personal.
Vi kan självklart hjälpa er med montering i övriga delar av landet med, antingen med egen personal eller extern firma. Kontakta oss gärna för offert.
Fraktskada vid leverans, vad gör jag nu?
Vid synlig skada eller ofullständig leverans skall detta anmälas direkt vid mottagandet till den speditör som levererat godset samt noteras på fraktsedel vid kvittens. Detta anmäler du också till Rekomo som därefter tillhandahåller ny vara eller åtgärdar felet.
Samtliga transportskador måste anmälas till Rekomo senast 7 dagar efter mottagandet, detta gäller även produkter som upptäcks skadade vid uppackning. Retur av levererat gods får ej ske förrän överenskommelse träffats med Rekomo eller transportföretaget.
Hyra & leasing
Kan man hyra möbler?
Ja.
Hyrpris baseras på avtalslängd samt om du vill hyra nya eller begagnade möbler.
På rekomo.se kan du kan enkelt välja om du vill köpa eller hyra dina möbler, som företag eller som privatperson. Du väljer också själv hur lång tid du vill att just din hyresperiod skall vara.
Om du har några frågor kring hyra är du alltid välkommen att kontakta oss på telefon eller e-post.
Tel: 010-33 33 111
E-post: [email protected]
Kan man leasa möbler?
Ja.
Fördelar med leasing:
- Genom att leasa dina möbler undviker du att bilda kapital och använda dina bankmässiga säkerheter.
- De leasade möblerna utgör säkerheten för finansieringen och ofta krävs inte några kompletterande säkerheter.
- Leasingtiden anpassas till möblernas ekonomiska livslängd, vanligtvis är leasingtiden 24-60 månader.
- Leasingavgiften är skattemässigt avdragsgill
- Endast leasingtiden påverkar resultaträkningen, det eftersom möblerna inte räknas som en tillgång i balansräkningen.
- Du kan lätt budgetera och likvidplanera då leasingtagaren känner till leasingavgiften för hela avtalstiden från start.
Månadskostnad och restvärde:
Möblernas restvärde och leasingsavtalets längd avgör månadskostnaden för dig som kund. Ett högre restvärde och en lång hyrestid ger lägre månadskostnad – och tvärtom. Normalt sätt läggs leasingavtalet upp så att restvärdet motsvarar produktens marknadsvärde vid avtalstidens slut. För att det inte ska bli för stort glapp mellan restvärde och marknadsvärde lägger en oftast 10-20 procent av objektets baspris i en första förhöjd leasingavgift.
Önskar ni offert på leasing? Kontakta oss så hjälper vi er på bästa möjliga sätt! Maila: [email protected] eller ring oss på tel: 010-33 33 111
Övriga frågor
Säljer ni till privatpersoner?
Ja.
Längst upp i högra hörnet på hemsidan kan du enkelt växla mellan privatkund eller företagskund, samt visa köp eller hyrpriser.
Hur använder Rekomo mina personuppgifter?
Den personliga information (som du frivilligt lämnar till oss) kommer att användas för att hantera dina beställningar, meddela dig om nya varor och tjänster, skicka kampanjer och erbjudanden, informera dig om kundundersökningar du frivilligt deltagit i, samt för att kontakta dig om vi har frågor om din beställning eller för att meddela dig om statusen för en beställning. Vi kan också använda din e-postadress för att identifiera dig i våra interna system. De personuppgifter som vi lagrar i cookies används för att spåra din aktivitet på vår hemsida och för att komma ihåg dina individuella inställningar (till exempel ditt lösenord, din varukorg och konfigurationen av din webbläsare) som gör det enkelt för dig när du kommer tillbaka till rekomo.se. Rekomo AB 556347-9343, Box 24148, 400 22 Göteborg är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i enlighet med Allmänna dataskyddsförordningen EU 2016/679.
Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden, samt fullgöra kundavtal. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag. Som kund lämnas samtycke till att din kundinformation lagras av Rekomo AB – Direkt och delas endast mellan företag inom Rekomo-koncernen. När du betalar med kort i vår e-handel registreras dina uppgifter hos Nets. Här kan du läsa om hur dom behandlar dess uppgifter. Vill du har reda på vad för personuppgifter vi har om dig eller radera dessa uppgifter från vår databas? Skicka i så fall ett mail till [email protected] så hjälper vi dig.